آشنایی با انواع تجهیزات ترافیکی و ایمنی در آتش نشانی

آشنایی با انواع تجهیزات ترافیکی و ایمنی در آتش نشانی

تجهیزات ترافیکی آتش نشانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات ایمنی شناخته می‌شوند. استفاده از این محصولات در هنگام حوادث، به علت تأثیر زیادی که روی نظم شهری دارد، به همه توصیه می‌شود. استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی در عملیات اطفا حریق از امور واجب در این کار است. دربسیاری از موارد، تجهیزات ایمنی و آتش نشانی باعث جلوگیری از حادثه شده‌اند. در واقع، نصب این محصول در جا و شرایط مناسب می‌تواند بسیار حیاتی باشد. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید از بیشتر شدن احتمال خطر جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع تجهیزات ترافیکی آتش نشانی در این مقاله همراه ما باشید.

 



وسایل آتش نشانی

 وسایل آتش نشانی


تجهیزات اطفا حریق و انواع آن

به‌ وجود آمدن حریق و آتش‌سوزی یکی از شرایط سختی است که نیازمند آمادگی افراد برای مقابله با آن است. تجهیزات آتش نشانی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام در شرایط خاصی کاربرد دارند.

 

  تجهیزاتی که در آپارتمان‌ها شخصی و اداری نصب می‌شوند.

  تجهیزات جانبی که برای استفاده در معابر عمومی تعبیه شده‌اند.

  تجهیزاتی که آتش‌نشانان با خود به محل حادثه حمل می‌کنند.

 

به‌طورکلی، تجهیزات آتش‌نشانی در سه دسته بالا قرار می‌گیرند. تجهیزات ترافیکی آتش نشانی باید حتماً از استانداردهای جهانی برخوردار باشند؛ چراکه بسیاری از تجهیزات تقلبی در بازار وجود دارند که بدون درنظرگرفتن استانداردهای موجود تولید شده‌اند و در بسیاری از مواقع موجب حوادث بدی در محل حادثه می‌شوند.

استفاده از تجهیزات ترافیکی

استفاده از تجهیزات ترافیکی

خودروهای آتش‌نشانی هنگام ایجاد حریق

یکی از ماندگارترین تصورات مردم از تیم‌های آتش‌نشانی، ماشین‌های آن‌ها است. اگر دقت کرده باشید تیم‌های آتش‌نشانی معمولاً از دو مدل خودرو رایج در مجموعه خود استفاده می‌کنند. خودروی جلوتر که معمولاً خودروی پرسرعت‌تری نیز است، خودروی پیشرو و خودروی عقبی خودروی پس‌رو نام دارد.اصلی‌ترین تفاوت این خودروها در لوازم آتش نشانی حمل‌ شده توسط هرکدام از آن‌ها است. در واقع، خودروهای پیشروبه علت سرعت بیشتری که دارند،آتش‌نشانان و بیشتر وسایل لازم برای اطفا حریق را در خود جای‌ داده‌اند. خودروهای پس‌رو نیز علاوه بر حمل سایر تجهیزات ترافیکی آتش نشانی، با داشتن مخزنی بزرگ، مایع مخصوص اطفا حریق را با خود حمل می‌کنند. علاوه بر موارد نام ‌برده شده، ماشین‌های دیگری نیز حامل وسایل آتش نشانی هستند.

 

اولین مورد از این خودروها، ماشین تانکر آب است که مانند دو خودروی قبلی از خودروهای سنگین تیم عملیاتی است. این خودرو در شرایط آتش‌سوزی گسترده بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماشین آتش نشانی نجات نیز یکی از ماشین‌های آتش نشانی برای انتقال تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در حین مأموریت است.

 

کپسول‌های اطفا حریق

کپسول‌های اطفا حریق

 

مهم‌ترین وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تجهیزات آتش‌نشانی تجهیزات کم و ساده‌ای هستند، درحالی که چنین نیست واستفاده از تجهیزات پیشرفته و باکیفیت در عملیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این تجهیزات باید طبق استانداردهای روز دنیا تولید شده باشند و بتوانند بیشترین اثرگذاری را روی حفظ ایمنی طی فرآیند رفع حادثه داشته باشند. ما در مجموعه ایمنی نگهبان همواره در تلاش بوده‌ایم تا بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات ترافیکی آتش نشانی را به زحمتکشان این حوزه برسانیم. در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین تجهیزات امداد و نجات خواهیم پرداخت.

 


 دستکش ایمنی

دستکش ایمنی یکی از تجهیزات مهمی است که داشتن آن برای آتش‌نشانان امری ضروری به ‌حساب می‌آید. تولید کننده تجهیزات ترافیکی و ایمنی، دستکش ایمنی را در انواع مختلفی تولید می‌کند و بسته به نیاز آتش‌نشان، هرکدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

 

دستکش‌های ضدحریق به ‌عنوان کاربردی‌ترین دستکش آتش‌نشانی شناخته می‌شوند؛ اما بسته به شرایط مختلف از دستکش‌های گوناگونی در این حوادث استفاده می‌شود. دستکش ضد برش، عایق و ضد اسید از انواع دیگر دستکش ایمنی هستند و به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات ترافیکی آتش نشانی شناخته می‌شوند.

 


 کلاه ایمنی

یکی دیگر از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل آتش نشانی، کلاه ایمنی است. این وسیله یکی از پرتقاضاترین تجهیزات آتش نشانی در مشهد بوده است. این محصول وظیفه حفاظت از سر آتش‌نشان را بر عهده دارد و معمولاً در برابر حرارت نیز عایق است. این کلاه به‌ عنوان یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های لباس آتش نشانی شناخته می‌شود. کلاه ایمنی یک چانه‌بند محکم دارد که باعث چفت شدن کلاه روی سر آتش‌نشان می‌شود. از طرفی، کلاه ایمنی وزن نسبتاً نیز سنگینی دارد؛ البته این وزن سنگین به علت ایمنی بالای آن و حفاظت از سرآتش نشان است.

 

 

 کفش ایمنی

از دیگر تجهیزات ترافیکی آتش نشانی پرکاربرد می‌توان به کفش ایمنی اشاره کرد. این کفش‌ها نوع خاصی از چکمه هستند که در برابر مواردی مانند حرارت، اشعه‌ و جریان برق عایق هستند. این کفش‌ها ازمقاومت بسیار بالایی برخوردارند و در صورت نبود کفش ایمنی، کار برای آتش‌نشان بسیار خطرناک می‌شود.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این کفش استفاده راحت از آن است. آتش‌نشان‌ها معمولاً در عملیات خود از مسیرهای صعب‌العبوری گذر می‌کنند. به‌ همین دلیل است که این کفش‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان با آن‌ها به هر نقطه‌ای دسترسی داشت. این محصول نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات آتش نشانی شناخته می‌شود.

 

سایر تجهیزات ایمنی در آتش نشانی مواردی که به آن‌ها پرداختیم، سه مورد از پرکاربردترین لوازم آتش نشانی در آتش نشانی محسوب می‌شوند. علاوه بر موارد گفته شده، تجهیزات جانبی دیگری نیز در لوازم آتش‌نشانی وجود دارند که هرکدام نقش خاص خود را در عملیات اطفا حریق ایفا می‌کنند. به‌ طورکلی، وسایل آتش‌نشانی اهمیت زیادی در رفع حادثه دارند. در لیست زیر از سایر لوازم آتش‌نشانی پرکاربرد نام برده‌ایم.

عینک ایمنی
جلیقه
محافظ گوش
هارنس
لباس کار
کپسول آتش‌نشانی
لباس آتش نشانی

 

 

اهمیت استفاده از علائم ترافیکی

یکی از مهم‌ترین وسایل تجهیزات ترافیکی آتش نشانی، استفاده از علائم ترافیکی است. استفاده از نوار خطر، کله قندی و علائم خطر ترافیکی در محل حادثه باعث افزایش امنیت در اجرای عملیات می‌شود. اگر در مناطق و خیابان‌های شلوغ و پرتردد از این تجهیزات استفاده نشود، ریسک به‌ وجود آمدن حادثه‌ای جدید بالا می‌رود. از طرف دیگر، با جلوگیری از احتمال تصادف مردم با خودروهای آتش نشانی، ماموران نیز با خیال راحت‌تری به ادامه عملیات خود می‌پردازند؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که علائم ترافیکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجهیزات امداد و نجات هستند.

 

یک آتش نشان مشغول انجام عملیات

یک آتش نشان مشغول انجام عملیات


کلام آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم تا خلاصه‌ای از انواع تجهیزات ترافیکی آتش نشانی را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که دیدیم، استفاده از هرکدام از تجهیزات آتش‌نشانی از اهمیت بالایی در عملیات نجات برخوردار است. علائم ترافیکی نیز به نوبه خود می‌توانند تأثیر زیادی در بهبود شرایط عملیاتی داشته باشند.ما در مجموعه ایمنی نگهبان به‌ عنوان تولید کننده تجهیزات ترافیکی و تجهیزات آتش نشانی در مشهد از جدیدترین استانداردهای روز دنیا برای طراحی محصولاتمان استفاده می‌کنیم. به همین دلیل، همواره محصولی با کیفیت را روانه بازار می‌کنیم. درصورتی‌که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

 

 

© کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به تولیدی ایمنی نگهبان می‌باشد طراحی و توسعه: نونگار پردازش